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Raúl Ramírez Ruiz

Universidad Rey Juan Carlos (Madrid)

"La historia es la clave. Su olvido la causa". R3.
"我希望可以通过我的研究能够让广大西语读者走近中国". R3


jueves, 4 de diciembre de 2025

The Origin and Development of Chinese Language Studies in Spain from the Perspective of Sinology (李秋杨) - (劳尔)

The Origin and Development of Chinese Language Studiesin Spain from the Perspective of Sinology


Dr. Li Qiuyang (李秋杨) Professor in discourse studies, and sinology studies, School of Foreign Languages, Tianjin Normal Unviersity (天津师范师范大学外国语学院), Tianjin, China 

Dr. Raúl Ramírez Ruiz (劳尔) Associate Professor in Chinese history and history of relationship between China and Europe, Facultad de Ciencias de la Educación y del Deporte y Estudios Interdisciplinares, King Juan Carlos University Recibido: 15/07/2022

Abstract: Chinese language education and studies in Spain originated from Spanish sinology. Early Spanish missionary is the first group of sinologists and language experts in Europe. In the process of contacting, learning and studying Chinese, they constructed the field of Chinese language research that integrates Chinese and Spanish language studies. Chinese language studies experienced the rise and fall with the development of Spanish Sinology. The research contents, theoretical perspectives and research methods of Contemporary Spanish Chinese tend to be diversified, and Chinese research literature has high linguistic research value. This article reviews the evolution process and key figures of Chinese Studies in Spanish Sinology since the 16th century, and identifies the development context and research fields of Chinese language studies conducted by the Spanish linguists, so as to reveal the important role that Chinese language plays in the exchange and mutual understanding between Chinese and Spanish civilizations, and provide a historical reference for the development of contemporary Chinese education in Spain.

Keywords: Spanish  sinology;  missionaries;  sinologists;  Chinese  language  studies;  Chinese  language  education.

Resumen: La educación y los estudios del idioma chino en España tienen su origen en la sinología española. Los primeros misioneros españoles constituyen el primer grupo de sinólogos y lingüistas de Europa. En el proceso de contactar, aprender y estudiar chino, construyeron el campo de investigación del idioma chino que integra los estudios del idioma chino y español. Los estudios del idioma chino experimentaron un auge y una caída con el desarrollo de la sinología española. Los contenidos de investigación, las perspectivas teóricas y los métodos de investigación del chino español contemporáneo tienden a ser diversificados, y la literatura de investigación china tiene un alto valor de investigación lingüística. Este artículo revisa el proceso de evolución y las figuras clave de los estudios chinos en la sinología española desde el siglo XVI, e identifica el contexto de desarrollo y los campos de investigación de los estudios del idioma chino realizados por los lingüistas españoles, con el fin de revelar el importante papel que juega el idioma chino en la el intercambio y entendimiento mutuo entre las civilizaciones china y española, y constituir un referente histórico para el desarrollo de la educación china contemporánea en España.

Palabras clave: sinología española; misioneros; sinólogos; estudios de idioma chino; enseñanza del idioma chino.



1. Introduction

2. Chinese language research and teaching in the early missionary era

3. Chinese language research after the 20th century

    3.1. Data collection

    3.2. Findings and análisis

        3.2.1. Annual trends in the publication of “Chinese language studies” in Spain

        3.2.2. Research topics in Chinese language studies

        3.2.3. Authorship of Chinese language studies

4. Research and publications in Chinese language

    4.1. Lexicography

    4.2. Phonetics Studies

    4.3. Grammar studies

    4.4. Character studies

    4.5. Teaching Chinese as foreign language

        4.5.1. Establishment of Chinese language course and rise of sinology

        4.5.2. Studies on Chinese language teaching

    4.6. Discourse studies and others

5. Discussions

    5.1. Chinese: the “other” in the western language world

    5.2. Characteristics of Spanish missionaries’ Chinese learning

    5.3. Valuable materials for southern Chinese dialects studies

    5.4. Coordinated development of Chinese language education and Chinese studies


6. Conclusions


Acknowledgements

This research is funded by Center for Language Education and Cooperation (CLEC) 2024 Key Projects for International Chinese Education (2024年国际中文教育重点项目Grant Number: 24YH05B) “The development of European Chinese Language Education Policy”.

 

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